איך להיות עשירים באמצעות עסק
הרבה אנשים מחליטים לעזוב את מקום העבודה המסודר שלהם ולצאת לדרך עצמאית. עסק מצליח יכול להיות קרש קפיצה והזדמנות לחיים ברווחה כלכלית. עם זאת כדאי לזכור, שמנתוני הלמ”ס רואים כי בעשור האחרון (בין 2010 ל-2019) נפתחו מדי שנה כ-45,000 עסקים חדשים ונסגרו כ-41,000. על אף הקשיים הכרוכים בפתיחת עסק, אחד מהאמצעים להיות עשירים הוא להקים עסק מצליח.
כדאי לדעת, בשנת 2018, מתוך כ-55,000 עסקים שנפתחו, כ-45,000 עסקים נסגרו. לכן לפני שאתה פותח עסק, מומלץ מאוד לחשוב על כמה גורמים חשובים שיעזרו לך לפתוח עסק מצליח. כיום לא מספיק להקים עסק רק בגלל שיש לך ביד מוצר טוב! גם אם המוצר שלך הוא הכי טוב, אם אף אחד לא ישמע עליו, העסק שלך לא יכניס כסף ופשוט ייסגר! להלן גורמים חשובים שיעזרו לך לפתוח עסק מצליח בדרך אל העושר.
- מוצר מעולה– אם אתה חושב למכור מוצר דומה לזה של המתחרה שלך או “להעתיק” מוצר שכבר קיים בשוק, רוב הסיכויים שהעסק לא יצליח! אתה חייב לשאול את עצמך “למה אני”, למה שהלקוח יעדיף את המוצר שלך על פני המוצר של המתחרה שלך! רוב הלקוחות מעדיפים לקנות מוצר שכבר קיים כמה שנים בשוק, מוצר שהם כבר מכירים.
לדוגמה: נניח שחברה מפתחת מחשב עם אותן טכנולוגיות בדיוק כמו של מחשבים שקיימים כיום בענף. בתנאים אלה, לאנשי המכירות של החברה יהיה קשה מאוד להתחרות בחברות הקיימות בשוק. עם זאת, אם החברה תשפר משמעותית כמה טכנולוגיות במחשב – תעלה את מהירות המעבד, תגדיל את נפח האחסון, תייעל את הביצועים שלו, תקטין את המארז ותשדרג את החלקים הפנימיים – יהיה לאנשי המכירות הרבה יותר קל להיכנס לשוק ולמכור את המוצר.
- חשיבה לטווח ארוך– לפתוח עסק מצליח זה תהליך ארוך שיכול לקחת כמה שנים. חובה לחשוב לפני שמתחילים להשקיע בפיתוח מוצר או בשירות, ולבדוק אם בעוד 15 שנה יהיה צורך ודרישה למוצר או לשירות שמפתחים. כדי לפתח מוצר או לתת שירות מקצועי, נדרשים חודשים ולפעמים שנים. לא מומלץ להשקיע בפיתוח מוצר או במתן שירות שבעוד שנים אחדות לא יהיה בהם צורך.
- צוות עובדים – אתה חייב להקיף את עצמך בצוות עובדים איכותי, אמין ומקצועי, שיאמין בעסק שלך. עובד טוב יכול לקדם ולהעצים את העסק ועובד גרוע עלול בקלות לגרום נזק של אלפי שקלים. אל תתפשר על העובדים שלך ותגמל אותם בהתאם לכישורים ולתרומה שלהם!
- אם אתה לא יכול למכור אותו אל תפתח אותו – המטרה של פיתוח מוצר היא שבסוף התהליך לקוחות יקנו אותו. מומלץ לעשות סקר לפני הפיתוח ולבדוק האם לקוחות יהיו מוכנים לשלם על המוצר שבפיתוח, מהי עלות המכירה של כל יחידה והאם בסוף התהליך זה ישתלם. אין טעם להשקיע בפיתוח מוצר זמן וכסף, אם בסוף התהליך לא יהיה מי שמוכן לשלם לי עליו.
- פרסום ושיווק– לפתח מוצר זה דבר אחד ולמכור אותו זה עניין אחר לגמרי. אתה חייב לבדוק לפני הפיתוח מי הם המתחרים שלך וכמה כסף צריך להשקיע בפרסום בשביל למכור את המוצר שלך. עלויות פרסום ושיווק של מוצרים חדשים מסתכמות בעשרות אלפי שקלים! כדי לחסוך בעלויות, מומלץ לחשוב קודם איפה נמצא קהל היעד שלך, זה שצריך את המוצר או השירות שאתה מוכר, ולמצוא את הדרך הזולה ביותר לגרום לו לקנות את המוצר שלך. אחת הדרכים הכי אפקטיביות וזולות להביא לקוחות לעסק שלך היא להקים אתר אינטרנט ולקדם אותו ברשתות חברתיות ובגוגל. מומלץ לקדם את האתר באמצעות קידום אורגני או דרך גוגל אדוורדס. ברגע שהאתר שלך יופיע בעמוד הראשון בגוגל במגוון תוצאות של חיפושים עבור השירות שאתה נותן, יגיעו לך הרבה פניות.
יש מגוון רחב של אפשרויות פרסום ולכל עסק מתאים פרסום שונה, בהתאם לתקציב ולמוצר. מומלץ לעבוד בתחילת הדרך עם איש שיווק ופרסום שמומחה בתחום שלך!
- תמחור– הרבה עסקים לא מצליחים בגלל תמחור שגוי. מחיר המוצר שלך צריך לכלול בתוכו את כל העלויות הנלוות, כגון: פיתוח מוצר, פרסום ושיווק, משכורות עובדים, שכירות, מסים ועוד… בנוסף, כדאי לבדוק את המחיר של מוצר מקביל בשוק. אם התמחור זול מדי, הלקוח יחשוב שהמוצר פחות טוב. מצד שני, אם מחיר המוצר יהיה יקר מדי, הלקוח יעדיף לקנות אותו מחברה מתחרה. לכן מומלץ לעשות סקר שוק ובהתאם לאיכות המוצר שלך לקבוע את המחיר.
- בידול מוצר– בידול הוא תהליך שיווקי שמטרתו להדגיש את היתרונות של המוצר שלך בהשוואה למוצרים אחרים וכתוצאה מכך לגרוף נתח שוק גדול יותר. הבידול יכול להיות במוצר, בשירות או במועד אספקת המוצר. מומלץ להדגיש ללקוח את כל היתרונות של המוצר בתהליך השיווק שלו. ככל שתשקיע יותר במוצר או בשירות ותיתן ערך אמיתי ללקוח שלך, יהיה לך הרבה יותר קל לשווק ולמכור אותו וגם להגיע לעוד לקוחות שיעדיפו את המוצר שלך על פני זה של המתחרים שלך! התעלה על עצמך – חשוב איך להציע ללקוח שלך הצעה שיהיה לו קשה מאוד לסרב לה!
- אל תפסיק להתחדש – הרבה עסקים מפתחים מוצר וחושבים שהמוצר שהם מציעים היום יהיה מספיק טוב גם בעוד כמה שנים. אז זהו, שלא! בעסקים רבים, חייבים לשדרג מדי פעם את המוצר! בוא נבדוק כמה מוצרים: טלוויזיה, מקרר, מחשב, רכב, פלאפון, ספרי לימוד… מוצרים של אותן חברות, שיצאו לפני חמש שנים, ייראו לך מיושנים עכשיו ובחלקם אי-אפשר להשתמש כיום. רוב העסקים צריכים אחת לכמה חודשים או שנים להשקיע בשדרוג המוצר. אנו חיים בעולם תחרותי שמתפתח בקצב מהיר, אסור לך לנוח על זרי הדפנה!
לסיכום: אתה לא חייב להמציא את הגלגל, אבל רצוי מאוד לשדרג אותו, אם אתה באמת רוצה למקסם את סיכויי ההצלחה של העסק שלך. כדאי לך להתמחות בתחום כמה שנים ורק לאחר מכן לצאת לדרך עצמאית! מומלץ ללמוד לעומק על תהליך מנצח של פתיחת עסק על ידי קריאת מאמרים וספרי לימוד או באמצעות קורס עצמאות כלכלית, לאחר מכן הגדר לעצמך מטרה אחת – לעשות דבר אחד יותר טוב מכולם!