חסם כניסה לעסק
כאשר אני בוחר לפתוח עסק אני צריך להבין אילו חסמים יש לעסק שלי. כלומר, להבין את המכשולים העיקריים של העסק שאני רוצה לפתוח; לחשוב אם אני יכול לעמוד בכל החסמים; והאם כל התהליך שאעבור שווה את המאמץ.
ככל שהעסק שאחליט לפתוח יהיה פשוט יותר, בעל חסם כניסה נמוך, כך יוכלו המתחרים שלי “להעתיק את העסק שלי”, לפתוח עסק מתחרה “ולגנוב לי את הלקוחות”.
מצד שני, אם אשקיע ואפתח עסק בעל חסם כניסה גבוה, כלומר מצריך הרבה ידע, עלויות גבוהות, שנחוץ לו רישיון, ככל הנראה המתחרים יחשבו פעמיים אם שווה להם לפתוח עסק כמו שלי. וככל שאשקיע ואשביח את העסק שלי, כך יהיה למתחרים שלי קשה יותר להעתיק אותי.
קיימים כמה סוגים של חסמים לעסקים. להלן דוגמאות נפוצות:
חסם ידע: עסק שמצריך ידע בתחום. למעשה, רוב העסקים מתבססים על ידע בתחום. זה מה שהופך את העסק לייחודי. לדוגמה: אני רוצה לפתוח בית ספר לפסיכומטרי. אני צריך ללמוד איך ללמד את החומר לבחינה, לחבר ספרי לימוד, להכשיר צוות של מורים, לשכור כיתות לימוד ומשרדים, ולדעת איך אני מפרסם ומשווק את בית הספר וכן הלאה.
חסם אמצעי ייצור המוצר: לצורך פתיחת עסק, דרושים לי כלים מיוחדים כדי ליצור ולמכור את המוצר. לדוגמה: על מנת לפתוח חנות פלאפל, אני צריך מכונה לייצור כדורי פלאפל, מכונה לחיתוך ירקות וכן הלאה.
חסם מכסה: הפעילות שבחרתי מוגבלת מראש למספר מסוים של אנשים. לדוגמה: בהרבה מדינות הגבילו את מספר הרישיונות שניתנים להפעלת מונית.
חסם רישיון: לצורך פעילות בשוק אני חייב רישיון על מנת לפתוח את העסק. לדוגמה: אדם שרוצה להיות עורך דין צריך לסיים תואר במשפטים, לימודים של כ-3.5 שנים, לעבור תקופת התמחות של שנה ולעבור את מבחני לשכת עורכי הדין.
חסם רגולטורי: כשהפעילות שבחרתי כרוכה בעמידה בכמה תנאים אשר נקבעים על ידי רגולטור. לדוגמה: בתחום הרפואה, לאחר 7 שנות לימודי רפואה יש לעבור התמחות, שהיא שלב מתקדם בהכשרה של רופא.
חסם ביורוקרטי: הפעילות שבחרתי כרוכה בתנאים ביורוקרטיים שנקבעים על ידי המדינה שבה אני מקים את העסק שלי. לדוגמה: פתחתי חנות פלאפל. יש הליך ביורוקרטי ממושך לקבלת רישיון עסק, רישיון ממשרד הבריאות ועוד.
חסם עלויות פתיחת עסק: הפעילות שבחרתי כרוכה בעלויות פתיחה. חשוב להבין שלכל עסק יש עלויות שונות. לדוגמה: פתיחת חנות פלאפל כרוכה בעלות השכרת חנות, שיפוץ חנות, כלי עבודה, פרסום, עלות רישיונות ועוד.
חסם עלויות תחזוקה: העסק שבחרתי לפתוח כרוך בעלויות תחזוקה. חשוב להבין שלכל עסק עלויות שונות של תחזוקה שוטפת. לדוגמה: חנות נעליים כרוכה בעלות של שכירת חנות, עלות נעליים, עלות פרסום ועוד.
חסם עלויות מתחרים: התחום שבחרתי כרוך בעלויות כניסה גבוהות בגלל מתחרים הקיימים בשוק. לדוגמה: לחנות בגדים יש הרבה מתחרים שרוצים למכור את המוצר שלהם במחיר נמוך יותר ובאיכות טובה יותר, והם יעשו הכל על מנת למנוע ממתחרה חדש להצליח.
לסיכום: לפני שאתה פותח עסק, חשוב טוב על כל החסמים הקיימים בשוק ואם, למרות החסמים, יש לך ערך נוסף על פני המתחרים שלך, שיהיה להם קשה להשיג. ככל שלעסק שתפתח יהיו חסמים גבוהים יותר, כך יתקשו המתחרים שלך להעתיק אותו וכך יהיו לך פחות מתחרים. כדאי ומומלץ לכוון גבוה, אבל כדאי גם להבטיח שאתה מכוון למקום שתוכל להגיע אליו. נחמד לחשוב איך להגיע לירח, אבל יהיה עצוב אם לא תצליח לנחות עליו!