טעויות של בעלי עסקים
אם פתיחת עסק מצליח היא מכלול של מוצר טוב, שיווק, פרסום ושירות לקוחות, מה הן הטעויות הנפוצות ביותר, הגורמות לבעלי עסקים להיכשל?
1. מוצר פגום – דמיין שאתה קונה רכב וברכב מתרחשות כל הזמן תקלות, או שקנית פיצה ממש לא טעימה, או שלקחת מורה פרטי לאנגלית והמורה ממש גרוע. במקרה הטוב, תזהיר את כל החברים שלך שלא “ייפלו בפח” ושלא יחזרו על הטעות שלך! במקרה הרע, תזהיר את כל החברים שלך ברשת החברתית. שיימינג לבעל עסק חדש או ישן עלול לגרום לבעל העסק לפשוט את הרגל! זהירות! לקוח אחד לא מרוצה יכול להשפיע על העסק שלך הרבה יותר מאשר אלף לקוחות מרוצים! לכן רק אחרי בדיקה שהמוצר שלך ברמה גבוהה יוצאים לשוק.
2. מיקום העסק – כמה פעמים יצא לך לשאול בעל מקצוע, עורך דין, ספר או רופא, איפה הוא ממוקם ואם המיקום לא נוח, אתה פשוט מחפש מקום אחר אפילו בלי לבדוק את רמת השירות שהוא נותן. רוב האנשים קצרים בזמן ואתה חייב להיות נגיש ככל האפשר ולהתמקם באזור מרכזי. במחקר שנעשה בארצות-הברית נבחנו 500 עסקים שנסגרו – רבים מהם נסגרו בגלל מיקום לא טוב.
3. שיווק ופרסום – שיווק ופרסום עולים המון כסף! כיום עומדות לרשותנו הרבה אפשרויות פרסום: החל מרשתות חברתיות כמו פייסבוק ואינסטגרם, דרך פרסום ממומן בגוגל אדוורדס, עיתונים, פליירים, שלטי חוצות ועוד… חשוב להבין, עסק קטן לא יכול להוציא עשרות אלפי שקלים כמו עסק גדול ולכן הוא חייב להיות ממוקד. כלומר – להתמקד בקהל היעד ולחשוב על הדרך הכי זולה להביא אותו לעסק. רוב בעלי העסקים לא יודעים איך לפרסם בצורה אפקטיבית.
4. סטטיסטיקה – הרבה בעלי עסקים לא יודעים מאיפה בדיוק מגיעים הלקוחות שלהם. הם לא משקיעים מחשבה בשאלה אחת פשוטה שצריך לשאול את הלקוח: “איך הגעת אלינו?” חשוב להבין מאיפה מגיע אלינו כל לקוח וכך נוכל ליעל ולשפר את עלויות הפרסום.
5. אנשי מכירות – נניח שפתחת עסק, פרסמת אותו והגיעו אליך כמה לקוחות. אתה חייב לדעת איך לגרום לכמה שיותר לקוחות שמגיעים אליך לקנות את המוצר שלך. אתה חייב ללמוד איך לעורר אמון בלקוח שלך בזמן קצר, כך שהוא יהיה שלם עם המוצר שלך. הרבה מכירות של עסקים עם מוצר מעולה נכשלות בגלל איש השיווק!
6. תמחור שגוי – בעלי עסקים רבים לא יודעים כמה לגבות על המוצר שלהם. הם לא מתמחרים את כל העלויות הנוספות של המוצר, כגון משכורות העובדים, עלות פרסום, עלות שכירות, מסים ועוד… הדרך הפשוטה והיעילה לחשב את עלות המוצר היא לבדוק כמה עולה מוצר מקביל בשוק ולגבות כ-10% פחות (תלוי במוצר כמובן).
לדוגמה: אם קורס נדל”ן של 4 מפגשים עולה כ-4,000 שקלים, ואני אתמחר את אותו הקורס ב-2,000 שקלים, הרבה לקוחות לא ירצו לרכוש אותו כי הוא זול מדי. הם יחשבו שכנראה “הקורס לא מקצועי”. באופן דומה, אם המחיר יהיה 5,000 שקלים בעבור אותו קורס, הרבה לקוחות לא ירצו לשלם את המחיר הכי יקר וכך אפסיד לקוחות.
7. תזרים מזומנים – חלק גדול מהלקוחות משלמים באשראי עם פריסה של 10 תשלומים ויותר. לעסק מתחיל, שצריך לממן עלויות של כמה לקוחות במקביל, הדבר עלול להוות מכשול רציני ולהגיע עד כדי פשיטת רגל למרות העובדה שהעסק רווחי. לכן חובה להבין את העלות האמיתית של העסק בחודשיו הראשונים ולהיערך בהתאם.
8. ריכוזיות – בעסק חדש לעתים נוצר מצב שבעל העסק עובד כמעט לבד ועושה חלק גדול מהעבודה בעצמו. ברוב העסקים זה בלתי אפשרי! בעל עסק חייב ללמוד להאציל סמכויות ולהעביר חלק מהן לעובדים ולדאוג לצוות מקצועי שיוביל את העסק ביחד איתו להצלחה.
9. להיות דומה למתחרה – אל תנסה להידמות לאף מתחרה. זה יגרום לך להיות פחות טוב! למה שמישהו ירצה לקנות ממך? אתה חייב להיות יותר טוב מהמתחרה שלך ואתה חייב לדעת להעביר את המסר הזה ללקוח שלך בצורה מדויקת ולבדל את עצמך מהמתחרים.
10. עסק רווחי – לעסק חדש לוקח כמה חודשים להתפתח, ולפעמים כמה שנים. עד שהעסק יניב פירות ויהיה רווחי, אני חייב להיות צנוע ולהבין שיהיו כמה חודשים שבהם אני אשרת את העסק ואעבוד קשה, עד שהעסק ישרת אותי.